Kinderen leren door zelf activiteiten te doen om hun eigen plannen te maken. Ze ontdekken al doende wat handig werkt en wat niet. Daardoor gaat het steeds gemakkelijker en kost een taak minder tijd. Op school geeft de leerkracht de instructie voor een knutselwerkje vaak in stappen. Zo oefent een kind om een taak in een logische volgorde uit te voeren. En om ook zelf stappenplannen te bedenken om een taak uit te voeren.
Moeite met planmatig werken:
Er zijn kinderen die moeite hebben met planmatig werken. Zij kunnen vastlopen op verschillende punten:
- de instructie niet goed begrijpen,
- niet weten waar ze moeten beginnen,
- na een deelstap niet weten hoe ze verder kunnen gaan,
- niet overzien welke spullen ze nodig hebben en alvast klaar moet leggen,
- al beginnen voordat ze een goed plan bedacht hebben,
- geen logische volgorde hanteren en het overzicht verliezen,
- vergeten om hun werk na te kijken en dan niet merken dat ze stukken hebben overgeslagen,
- als ze een foutje gemaakt hebben niet weten hoe ze dit op kunnen lossen.
Oefenen van planmatig werken:
Er zijn verschillende manieren die je kunt inzetten om je kind te helpen met planmatig leren werken bij het knutselen of kleien thuis. Een voorbeeld hiervan is gebruik maken van de beertjesmethode van Meichenbaum. Dit zijn afbeeldingen met de stappen van een stappenplan. De kaartjes geven extra visuele ondersteuning. Kinderen hebben hier houvast aan bij het krijgen van overzicht en structuur in het uitvoeren van hun taak.